Jean Michael Basquiat: de la graffiti pe străzile New Yorkului și până la marile galerii de artă

Jean Michael Basquiat a ridicat graffiti-ul la rang de artă. De la primele desene apărute pe străzile New York-ului și până la expoziții în cele mai mari galerii de artă, viața și arta tânărului artist american cu sânge african este una fascinantă și tumultoasă.

Jean-Michael Basquiat este un produs al mișcării Punk, o contra-cultură americană, urbană reprezentativă pentru perioada 1969-1989. Arta lui Basquiat s-a desprins, însă, de mișcarea urbană Punk și a ajuns în circuitul internațional de artă. Opera lui este un exemplu fericit de cultură urbană Punk transformată într-un fenomen artistic îmbrățișat de criticii de artă

Arta lui Basquiat pare nestudiatăși întâmplătoare la o primă vedere, dar după ce „ne obișnuim ochiul” cu creațiile sale vom vedea o ordine specifică în tot acest haos de culori, linii, cuvinte, simboluri. Vom observa o serie de practici și stiluri disparate care creează, însă, o experiență vizuală unică, influențată puternic de originile sale urbane, dar și de reminiscențe ale unei culturi africane- caribiene îndepărtate . Sună prea întortocheat? Le vomdeztortochea„. Haideți vedem mai întâi omul și pregătirea sa artistică și apoi revenim la artist și arta sa!

Jean-Michael Basquiat: omul înainte de artist

Jean-Michael Basquiat s-a născut în New York, în 1960. Cu sânge portorican și haitian în vine, a învățat fluent franceză, spaniolă și engleză.  Deși nu a avut o educație formală în domeniul artei, vizita frecvent expozițiile muzeului de artă din New York City, iar la vârsta de șase ani era deja membru junior al muzeului din Brooklyn.  „Jean cunoștea fiecare centimetru din muzeu, fiecare tablou, fiecare cameră. Am fost uimită de cunoștințele și inteligența sa și de cât de neașteptate și originale erau observațiile sale” , a declarat mai târziu un cunoscut.

Skull (1981)
Skull (1981)

Faimosul tratat medical și artistic, „Anatomia lui Grey” avea să devină cartea sa de căpătâi, în copilărie. Așa descoperă arhitectura complicată a corpului uman și de asemenea, felul în care corpul uman poate fi redus la câteva linii desenate pe hârtie. Mai târziu, va fi atras de arta rupestră, hieroglife și de modul elegant în care lumea toată poate fi redusă și codată prin simboluri. După divorțul părinților, Basquiat a rămas în grija tatălui său, dar la vârsta de 18 ani fuge de acasă și renunță la școală.

Grafomaniacul și artistul Jean-Michael Basquiat

Când a început să deseneze, totul era un canvas pentru Basquiat: cărți poștale, frigidere, haine, dulapuri, uși, indiferent dacă îi aparțineau sau nu.  La începutul anilo ’70, el împreună cu colegul săi, Al Diaz, au început împroște cu vopsea clădirile din sudul Manhattanului, iar desenele lor erau semnate cu apelativul SAMO (Same old Shit). În această perioadă, Basquiat dormea pe băncile din parc și își câștiga existența din cerșit, trafic de droguri și desene mărunte pentru trecători.Pe lângă arta plastică, Jean se exprima artistic în orice mod posibil. Mâzgălea pe orice lucru posibil: scria, mâzgălea, adnota. Scrierile sale au fost publicate recent de universitatea Princeton, iar vocabularul său artistic cuprinde comobinații de cuvinte șocante, aproape absurde. Alfabetul lui Basquiat sună cam așa: alchemie, pisică diabolică, săpun negru, corp, bumbac, crimă, coroană, faimos, hotel, rege, pion, libertate, lapte, negru, nimic de câștigat aici, Olimpiadă, Parker, poliție, sânge, zahăr, dinți. Găsim multe astfel de adnotări și pe operele sale.  

Ce rămâne în urma lui Jean-Michael Basquiat?

„Pentru cine pictezi?”, a fost întrebat Basquait într-un interviu, în octombrie 1985. După o tăcere considerabilă, intervievatorul a continuat: „Pictezi pentru tine?”. „Cred că le fac pentru mine, dar în cele din urmă, pentru lume”. Întrebat dacă are în minte o imagine a acestei lumi, Basquiat a răspuns: „Oricine”.  Operele lui Basquiat nu sunt chiar pentru oricine, dar credem că oricine ar fi atras la prima vedere de stilul, liniile, motivele și culorile alese de artistul american.  Haideți să analizăm succint câteva!

Fără titlu (Craniu) (1982)

Mai sus avem un „aproape portret” al artistului însuși. Temele îndrăznețe asociate cu arta africană- un craniu, un os, o săgeată- Basquiat le modernizează în spiritul neo-expresionsit, aplicând o vopsea grosieră, linii trase aparent neglijent, care aproape plutesc liber pe câmpul pictural. În centrul imaginii avem un craniu alb, reamintindu-ne, în mod constant, că viața noastră este efemeră, iar corpul nostru va degenera în forme nebănuite.

Flexible (1982)

Flexibil conține două motive principale din arta lui Basquiat: griotul și venerabila coroană. Griotul este un poet-cântăreț ambulant din Africa Occidentală, căruia i se atribuie adesea puteri supranaturale.  Jumătate cadavru, jumătate om viu, griotul te privește cu o privire goală, iar brațele sale formează un circuit închis, probabil invocând o energie spiritualizantă. Poate fi, de fapt, omul de rând, care își recunoaște efemeritatea vieții, dar totuși nu se dă bătut și spiritualizează tot ce îi iese în cale.

Eroica (1987)

Poate cea mai reușită și impresionantă lucrare a sa, Eroica este o hartă, o hartă a eroilor și ticăloșilor. Nu mai spunem mai mult, vă lăsăm pe voi să o analizați în liniște, arta lui și pe el, omul, Jean-Michael Basquiat

Lasa un comentariu